SPACE NETWORK NEWS : News

Life

מחקר חדש מגלה שעדשות משקפיים מסננות צבע משפרות את התפקוד הקשבי של מתמודדים עם הפרעת קשב וריכוז

  • By Editorיצחק רביחיא
  • 05 06
  • 2024

                 מחקר חדש מגלה שעדשות משקפיים מסננות צבע משפרות משמעותית את התפקוד הקשבי של רבים מהמתמודדים עם הפרעת קשב וריכוז

 מחקר חדש ופורץ דרך מגלה כי קיימת חשיבות עליונה בהפחתת עומס חזותי לאנשים המתמודדים עם הפרעת קשב וריכוז. המחקר מוכיח לראשונה שעדשות משקפיים מסננות צבע מסייעות ומשפרות משמעותית את התפקוד הקשבי של רבים מהמתמודדים עם הפרעות קשב וריכוז (ADHD). השיפור נעשה באמצעות התאמת עדשות משקפיים מסננות צבע המתואמות באופן אישי.

 

במחקר התגלה כי 64% מהמשתתפים שהיו מאובחנים פורמלית עם הפרעת קשב (ADHD) והתמודדו עם עומס חזותי (VISUAL STRESS), שיפרו משמעותית את תפקוד הקשב שלהם בטווח הארוך, לאחר שהותאמו להם עדשות משקפיים מסננות צבע.


מהמחקר, שהתפרסם בימים אלה, וממחקרים נוספים מתברר כי קיים שוני רב באוכלוסייה באופן בו המוח מפרש את הנקלט על ידי העיניים (עיבוד חזותי). מתברר כי כ-15% מהאוכלוסייה, מעבדים את החומר הנקלט, בצורה לקויה ו/או מעוותת, דבר הגורם להם לעומס חזותי ולקשיים רבים בתפקוד היומיומי.

 

המחקר שכותרתו "עדויות לחפיפה בקשיי עיבוד חזותי  בקרב מבוגרים המתמודדים עם הפרעת קשב (ADHD) וגם מתמודדים עם עומס חזותי (VISUAL STRESS) ", בוצע  בישראל על ידי ארבע חוקרות : ד"ר אביבה בר ניר, חיה שקד, שלומית אלעד וד"ר סנדרה טוסטה ופורסם בימים אלה בכתב העת Perceptual and Motor Skills

 

במחקר נבדקה הכדאיות של שימוש בעדשות משקפיים מסננות צבע כטיפול משלים למבוגרים המתמודדים הן  עם הפרעת קשב והן עם עומס חזותי. במחקר השתתפו 59 מבוגרים (גילאי 18-50) שאובחנו כסובלים מהפרעת קשב ועומס חזותי. 39 מתוכם קבלו עדשות משקפיים מסננות צבע מותאמות אישית, 20 מתוכם, שהיוו קבוצת ביקורת, לא קבלו אותם, כלומר לא היתה כל התערבות כדי להתמודד עם העומס החזותי.

 

במחקר נעשה שימוש בשני כלים: MOXO d-CPT - מבחן מבוסס מחשב, המודד תפקודי קשב ונעשה פעמיים: פעם לפני ההתערבות (כלומר ללא  העדשות מסננות צבע) ופעם שניה, לאחר שעה ראשונה עימן. עורכי המחקר השוו את התוצאות בין הפעם הראשונה לשנייה, כדי להעריך אם יש שינוי בטווח הקצר בפרופיל הקשבי של הנבדקים.

 

הכלי השני במחקר היה שאלון DSM-5 מהמדריך האבחוני להפרעות נפשיות של האיגוד הפסיכיאטרי האמריקאי. הנבדקים במחקר מילאו את השאלון לפני הרכבת משקפיים מסנני הצבע ושלושה עד ששה חודשים לאחר הרכבתם, זאת כדי להעריך אם היתה השפעה להרכבת המשקפיים עם מסנני צבע לאורך זמן.


תוצאות המחקר הוכיחו שבקבוצת ההתערבות, אלו שהרכיבו את המשקפיים מסנני הצבע, היו שיפורים משמעותיים בפרופיל הקשבי הן בטווח הקצר (תוך שעה אחת בלבד) והן בטווח הארוך בהשוואה לקבוצת הביקורת. 49% מהמשתתפים עם התערבות בטווח קצר (הרכבת משקפי אירלן) נכנסו לטווח הנורמה ו - 64% מהמשתתפים שהרכיבו את המשקפיים לאורך 3-6 חודשים נכנסו לטווח הנורמה, כלומר הציגו פרופילים שכבר לא הצדיקו אבחנה של קשב וריכוז, מה שמוכיח יתרון ממושך של ההתערבות ושינויים יציבים בתפקוד הביצועי.

 

ממצאי המחקר הוכיחו בבירור שהתאמת עדשות משקפיים מסננות צבע  מהווה טיפול משלים משמעותי למבוגרים רבים הסובלים מבעיות קשב וריכוז ועומס חזותי.


החוקרת שולמית אלעד שהקימה ומנהלת את "אירלן ישראל", מדגישה כי המחקר חוזר ומוכיח את חשיבות הטיפול והתאמת עדשות משקפיים מסננות צבע בקרב אוכלוסיות המאובחנות או נחשדות בהפרעת קשב, ובקרב ציבורים המתעייפים או מתקשים בקריאה. לדבריה "מרכז אירלן ישראל " המתמחה בשיטת אירלן, מציע פתרון לילדים ולמבוגרים המתמודדים עם אחד או יותר מהקשיים הבאים: רגישות לאור, קשיי קשב,  קשיי קריאה ,סובלים כאבי ראש /מיגרנות ועייפות וקשיים בויסות חושי. שיטת אירלן עושה שימוש בשקפים צבעוניים ומשקפיים מסנני צבע המותאמים באופן אישי.

 

מרכז "אירלן ישראל" הוקם בשנת 2002 כדי לתת מענה לילדים ומבוגרים הסובלים מעומס חזותי והוא מנוהל ע"י שולמית אלעד, בעלת תואר שני בחינוך מהאוניברסיטה העברית, אשר הובילה במשך כ-30 שנה את מרכז הלמידה במכללה האקדמית לחינוך ע"ש דוד ילין. אלעד השתלמה לפני למעלה משני עשורים כמאבחנת בשיטת אירלן באנגליה והוכשרה להתאמת עדשות משקפים מסננות צבע ע"י הגב' הלן אירלן, במכון אירלן הבינלאומי בקליפורניה.

 

במרכז אירלן, הכולל עשרות מאבחנות ומאבחנים בכל רחבי הארץ, מאבחנים את הסובלים מתופעות שנוצרות כתוצאה מעומס חזותי כגון: רגישות לאור, קשיי קשב, קשיי קריאה ו/או התעייפות ממנה, שדה ראיה מצומצם, קושי בתפיסת עומק כאבי ראש, מיגרנות ועייפות. אחת ממטרות המרכז היא להגדיל את המודעות לתופעה ממנה סובלים כ-15% מכלל האוכלוסייה.

 

קישור למאמר המקור:

https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/00315125231192809

או  https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/37528514/

 

Evidence for Overlapping Visual Processing Difficulties in Adult ADHD and Visual Stress

Aviva BarNir1, Haya Shaked2, Shulamit Elad1, and Sandra Tosta

 

לפרטים ותיאום בדיקת התאמה – 050-7548005

אתר אירלן ישראל - https://www.irlen.co.il/

 

קרדיט צלם: שלומית אלעד

 

 

Life Information more +

Tourism from SNN more +