SPACE NETWORK NEWS : News

Jerusalem

צה"ל ובית חולים מרכזי מגלים עניין ובוחנים פיתוח ישראלי חדשני – בריינפולנס

  • By Editorיצחק רביחיא
  • 04 17
  • 2024

 צה"ל ובית חולים מרכזי מגלים עניין ובוחנים פיתוח ישראלי חדשני – בריינפולנס - הפועל נגד דכאון כבד, חרדות ופוסט טראומה, ללא תופעות לוואי. בעקבות המלחמה גידול משמעותי בסובלים מדיכאון, חרדה ופוסט טראומה

 

 

מפא"ת, המנהל למחקר במשרד הבטחון וכן בית חולים מרכזי וגדול בישראל בוחנים בימים אלה לעומק ומגלים עניין רב במכשיר רפואי חדשני הנקרא בריינפולנס, המסייע למטופלי נפש, ביניהם חיילים ולוחמים שלקו בבעיות נפשיות וסובלים מדיכאון חמור, חרדות ופוסט טראומה. מדובר בגישה פורצת דרך השונה לחלוטין מכל השיטות הקיימות. בריינפולנס מייתרת את השימוש בתרופות, נזע חשמלי או קסדה מגנטית. טיפולים הגורמים לתופעות לוואי קשות. בריינפולנס, בניגוד לשיטות אחרות, גם משיגה תוצאות מיידיות יותר.

 

מפא"ת, המנהל למחקר, פיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית, גוף משותף למשרד הביטחון ולצה"ל, הוא אחד מגופי הטכנולוגיה הביטחוניים המתקדמים והחדשנים בעולם ולפיכך יש חשיבות רבה בהתייחסותו להיבטים המדעיים והטכנולוגיים של בריינפולנס והשימוש בו לטובת חיילי צה"ל ולוחמיו, הסובלים מפוסט טראומה, דיכאון וחרדות בעקבות הלחימה. גם חברות הון סיכון גילו עניין בבריינפולנס.

 

ד"ר אבי שושני, הממציא והאחראי על פיתוח המוצר יחד עם צוות רפואי של פסיכיאטרים, מדגיש כי קיימת בעייתיות עמוקה בשיטות ובתרופות הקיימות לטיפול במחלות הנפשיות הנ"ל, בעיקר בתופעות הלוואי הקשות הנובעות מהם, אשר לעיתים החולים אינם יכולים לשאת. הטכנולוגיה של המכשיר החדש מבוססת על מגעים סנסומוטוריים עם מודולריות של דיסקרימינציה משתנה המלמדים את המוח שפה מיוחדת המאפשרת לו להיות רגיש יותר לשינוים סנסואליים התוקפים את הגוף בעקבות אירועים קשים שהאדם חווה. ספרו של ד"ר שושני Experiencing your potential following Feldenkrias work  שהופץ בעולם, הוא הבסיס לכל שיטתו המדעית.

 

הטיפול החדשני במכשיר הבריינפולנס גם גורם להתרחשות של מהלכים במוח הדומים לאלה של טיפול "המיינדפולנס" המבוצע על ידי פסיכולוגים מזה שנים. מהלכים אלה נמדדים  בבדיקת FMRI. הבעיה היא ששיטה זו דורשת מהחולה ריכוז רב בעוד שלחולי דיכאון יש קושי גדול להתרכז, מה שלא נדרש בטיפול של בריינפולנס.

 

הטכנולוגיה של בריינפולנס מבוססת על שליחת גירויים במהירות וצפיפות משתנה המגיעים למרכזים מיוחדים במוח הקשורים לדיכאון וחרדה. בסוף תהליך הפיתוח בריינפולנס יהיה מיועד גם לשימוש עצמי אישי בביתו של המטופל. מדובר במכשיר מתקדם, לא יקר שישווק בעתיד למאות אלפי מטופלים בארץ וברחבי העולם. 

 

בעקבות המלחמה בעזה גדל משמעותית מספר המטופלים בדיכאון, חרדות ופוסט טראומה ומרבית הפונים אינם מוצאים תשובה ופתרון רפואי סביר ואף סובלים מתופעות לוואי בלתי נסבלות. מנתוני קופות החולים הגדולות מתברר כי 7.5% מהאוכלוסייה בישראל (כ- 680,00 אנשים נכון לשנת 2022) משתמשים בתרופות נוגדות דיכאון וחרדה.

עוד מתברר מנתוני קופות החולים כי מאז פרוץ המלחמה נרשמה עליה של 29% במספר המטופלים המאובחנים בחרדה או בדיכאון, במיוחד בקרב נשים (37%). דו"ח של ארגון הבריאות הלאומי מצביע על עלייה משמעותית של 18% בשיעור הסובלים מהפרעות דיכאון בעשור האחרון. על פי הדו"ח חיים כיום בעולם כ – 322 מיליון איש הסובלים מדיכאון.

 

מכשיר הבריינפולנס נרשם כפטנט רשום בישראל, ארה"ב, יפן, גרמניה ועוד. המכשיר החדשני, לאחר פיתוחו ושיווקו, יסייע למיליוני אנשים ברחבי העולם הסובלים ממחלות נפש כרוניות. בריינפולנס הינו לפיכך המצאה חדשנית שמטרתה לשפר את בריאות הנפש והיכולת להתגבר על דיכאון חמור, חרדות ולחץ נפשי (תעוקה) ומאפשר למטופלים את ההזדמנות לחיות ללא שימוש יומי בתרופות כימיות הפוגעות בבריאותם. שושני מדגיש כי ידוע שנוגדני דיכאון לרוב לא משפרים את מצב המטופלים.

 

המחקר של בריינפולנס (המצ"ב) בוצע על פי הכללים הקיימים בפסיכיאטריה וסוקר מאמרים מדעיים שפורסמו בעבר. החולים שהשתתפו במחקר היו מטופלים כרוניים וכאלה שתרופות חשמל ומגנט לא סייעו להם  והם אף סבלו מתופעות לוואי .תוצאות המחקר והטיפול במשתתפי הניסוי היו חיוביות ומשמעותיות. ראוי לציין כי הניסוי הקליני בוצע בפיקוח וועדת הלסינקי של בית החולים כפר שאול . אחד מבכירי צוות הפיתוח של הבריינפולנס הוא ד"ר גרגורי כץ, פסיכיאטר מומחה, מרצה ומנהל מחלקה בבית החולים בכפר שאול בירושלים, המסונף לבית החולים הדסה ולאוניברסיטה העברית.

 


 

Life Information more +

Tourism from SNN more +